Ma deli

Lo Esencial/The Essentials

Presa 97, Planta Baja

domingo-miércoles, 10:00 a.m.-6:00 p.m.

jueves-sábado, 10:00 a.m.-8:00 p.m.

IG: @ma_deli

Promociones

+52 473 560 6254

madeli.clientes@gmail.com

Ma deli es el nuevo proyecto que se integra a los negocios locales de Presa 97, el cual es atendido por sus dos propietarias: Jenny Cerca y María Tapia. Visitar Ma deli, desde ver sus mesas de madera en la terraza y su pizarrón colorido con los especiales del día, ofrece una sensación hogareña, de seguridad. Como si con sólo verla, supieras que te espera un viaje culinario honesto, cálido y delicioso. Conozcamos un poco más sobre Ma deli:

¿Qué es Ma deli?

María: Ma deli es una tienda que combina la delicatessen, que tiene productos locales, y la panadería artesanal. En su oferta, trabajamos con una vinatería. Así, en un sólo lugar, ofrecemos los productos con los que puedes armar una canasta tipo charcutería o un picnic. Aquí también puedes encontrar ingredientes indispensables para tu cocina. Ma deli tiene un enfoque italiano-francés, con un toque mexicano debido a los provedores locales que nos acompañan.

¿Cómo se conecta Ma deli con la comunidad?

María: Creamos este proyecto con la comunidad en mente: aquí, en Guanajuato, tenemos extranjeros y mexicanos, entonces ofrecemos productos que ellos buscan. Lo que deseamos es poner a su alcance todo lo bueno, rico y saludable, a precios accesibles. Buscamos lo bueno, bonito y barato (aquí reímos todas porque ésa es una frase muy mexicana, que no se dice a la ligera).

Jenny: Sí, además, en Ma deli no nos enfocamos en nosotras solamente. Desde que surgió la idea supimos que íbamos a involucrar otros negocios que ya son parte de la comunidad para que pudiéramos llegar a más personas.

¿Cómo han sido estas semanas de preparación?

Jenny: Han sido difíciles en cuestión de organización. Nos hemos dado cuenta de que no es sencillo organizar los tiempos de entrega con los provedores. Todos estamos corriendo y, a veces, las cosas se complican. Aunque sabemos que el tiempo nos va a ayudar solucionar todo con más calma.

Hace un par de años tuvimos una idea de un proyecto similar, pero no fue hasta ahora que se armonizaron los elementos. Aunque aquí en cocina ves 2 personas, en realidad somos 4. Estamos agradecidas con Laura y Sebastián, nuestros socios.

María: Es bonito habernos encontrado con gente que sí quiere vernos crecer. La verdad es que el punto en el que estamos ahora, lo he soñado durante 3 años. Entonces, imagínate llegar a una meta. Lo que estamos viviendo ahora es gratificante, pero no es fácil de procesar. Se cruzaron algunos asuntos de salud, y por un par de semanas no pude trabajar. Muchos planes se detuvieron, lo que me causó ansiedad. Nos detuvimos un momento, pero aquí seguimos y con muchas más ganas (aquí se queja un poco André, el bebé de Jenny, miembro fundamental de Ma deli).

¿Qué las convenció de emprender juntas?

Jenny: Nos conocemos desde hace varios años, y parte de ese conocimiento nos hizo notar que ambas tenemos cualidades que se complementan. Por ejemplo, María sabe qué tipo de consumo podemos ofrecer a los clientes. Yo sé qué tipo de servicio podemos darles, en un aspecto más administrativo.

María: Además, nuestras personalidades saben lidiar con distintos tipos de problemas. Jenny tiene alma para estar frente al mostrador, ella es quien sabe hacer que los clientes lleguen y se vayan felices. A mí me gusta cerciorarme de que la calidad y los productos sean constantes, pero desde aquí en la cocina. Tenemos puntos de convergencia, pero no de choque.

Jenny: Nuestros socios tienen personalidades parecidas a las nuestras. Somos personas diferentes, sí, pero al identificar las fortalezas de cada uno, hemos logrado que las cosas funcionen entre los cuatro y en beneficio de Ma deli.

¿Ha sido difícil ser emprendedoras tan jóvenes? ¿Por qué?

Jenny: Ha sido difícil, pero no tanto como pensaba. Hemos sido afortunadas porque iniciamos Ma deli con apoyo de gente extraordinaria. Si lo hubiese hecho sola, la historia sería distinta.

María: Sí, nuestra familia, nuestros socios. Además, aprendimos de experiencias personales pasadas, en las que, de alguna manera, nos pusimos la regla errónea de hacer todo por cuenta propia. Querer hacer todo solas es lo que hizo que fallara la primera versión del negocio. Ahora sabemos que los consejos pasados sobre no asociarnos, no endeudarnos, no confiar en nadie no aplican para nosotras. Con el tiempo, me informé en libros y conocí personas como Laura y Sebastián que me dieron la oportunidad para hacer mis preguntas y aprender todavía más.

Si Ma deli fuera una persona, ¿qué le dirían ahora que está a punto de presentarse ante la comunidad?

Jenny: Que tiene todo el potencial para llegar lejos, que está lista para salir al mundo y hacer las cosas. Le diría que es normal tener miedo, pero que no está sola para afrontarlos.

María: Yo le diría no sólo que está lista, sino que puede ser tan grande y poderosa como quiera, sólo tiene que ser descaradamente ella misma. La veo ya como una cadena chiquita, pero internacional. Entonces, Ma deli, tú puedes ser masiva. Anda sin pena.

¿Cómo ven a Ma deli en unos años?

María: La vemos como una fuerza grande que no se queda en Guanajuato. En 5 años, la veremos en Ciudad de México, como una hermana más grande. La idea es que Ma deli crezca y se asocié con los productores locales de los lugares a los que vaya. Así siempre encontramos y trabajamos para la comunidad. El momento en el que Ma deli crezca, no es cuestión de si lo hará, sino de cuándo, ella va a crecer con los proveedores que la acompañan.

¿Qué inspiró el nombre de Ma deli?

(María y Jenny se ríen)

Jenny: Podemos inventarnos algo, pero, honestamente, nada. Buscamos algo que quedara bien y ya.

María: Sólo sabíamos que Ma deli, sin nombre en ese entonces, debía tener identidad propia. Pensamos en “La Deli” porque es una tienda delicatessen, así el nombre la distinguiría como la buena, la indicada, pero los dominios en internet ya estaban tomados. Fue Laura la que sugirió “Ma deli”, finalmente. Resulta que nos gustó como se veía en el logo y es fácil de recordar, de decir, de sentir. Simplemente tuvo sentido.

Jenny: También es un nombre muy femenino. Tenemos a Sebastián en el equipo, pero fundamentalmente este proyecto es muy femenino, la mayoría somos mujeres y nos agradó Ma deli reflejara eso. Fortalece lo que somos, un grupo de emprendedoras.

Se siente una vibra bella dentro de Ma deli, el ambiente familiar que buscamos muchas veces, aquí te encuentra como un abrazo. Al llegar a Ma deli te reciben los sueños de sus propietarias, eso no lo ves en todos lados. Anímate a visitarlas en Presa 97. ¡Te esperan siempre con mucho gusto y comida!


English

Welcome to Ma deli, a new project joining the local businesses of Presa 97, which is managed by its two owners: Jenny Cerca and María Tapia. Visiting Ma deli, from seeing its wooden tables on the terrace and its colorful chalkboard with daily specials, offers a homely, secure feeling. It's as if just by looking at it, you know that an honest, warm, and delicious culinary journey awaits you. Let's learn a little more about Ma deli:

What is Ma deli?

Maria: Ma deli is a store that combines a delicatessen, featuring local products, and artisanal bakery. We also work with a wine shop to offer a curated selection of Mexican wines. So, in one place, we offer products that you can use to assemble a charcuterie basket or have a picnic. Here, you can also find essential ingredients for your kitchen. Ma deli has an Italian-French focus with a Mexican touch due to the local suppliers who accompany us.

How does Ma deli connect with the community?

Maria: We created this project with the community in mind: here in Guanajuato, we have foreigners and Mexicans, so we offer products that they seek. What we want is to make everything good, tasty, and healthy accessible at affordable prices. We seek the good, the beautiful, and the cheap (we all laugh because that's a very Mexican phrase, not said lightly).

Jenny: Yes, also, at Ma deli, we don't focus only on ourselves. Since the idea emerged, we knew we were going to involve other businesses that are already part of the community so that we could reach more people.

How have these weeks of preparation been?

Jenny: They have been challenging in terms of organization. We have realized that it's not easy to coordinate delivery times with suppliers. We are all running, and sometimes things get complicated. Although we know that time will help us solve everything more calmly.

A couple of years ago, we had an idea for a similar project, but it wasn't until now that the elements harmonized. Although you see only two people in the kitchen, we are actually four. We are grateful to Laura and Sebastian, our partners.

Maria: It's nice to have found people who want to see us grow. The truth is that the point we are at now, I have dreamed of for 3 years. So, imagine reaching a goal. What we are experiencing now is rewarding, but it's not easy to process. Some health issues came up, and for a couple of weeks, I couldn't work. Many plans were put on hold, which caused me anxiety. We stopped for a moment, but here we are, with even more enthusiasm (André, Jenny's baby and a fundamental member of Ma deli, complains a little here).

What convinced you to start this venture together?

Jenny: We have known each other for several years, and part of that knowledge made us realize that we both have qualities that complement each other. For example, Maria knows what type of products we can offer to customers. I know what kind of service we can provide, more on the administrative side.

Maria: Also, our personalities can deal with different types of problems. Jenny has the soul to be in front of the counter; she is the one who knows how to make customers come and leave happy. I like to ensure that quality and products are consistent but from here in the kitchen. We have points of convergence but do not clash.

Jenny: Our partners have personalities similar to ours. We are different people, yes, but by identifying each other's strengths, we have managed to make things work among the four of us and for the benefit of Ma deli.

Has it been challenging to be entrepreneurs at such a young age?

Jenny: It has been challenging, but not as much as I thought. We have been fortunate because we started Ma deli with the support of extraordinary people. If I had done it alone, the story would be different.

Maria: Yes, our family, our partners. Also, we learned from past personal experiences, where, in a way, we set the wrong rule of doing everything on our own. Wanting to do everything alone is what caused the first version of the business to fail. Now we know that past advice about not partnering, not getting into debt, not trusting anyone does not apply to us. Over time, I read books and met people like Laura and Sebastian who gave me the opportunity to ask questions and learn even more.

If Ma deli were a person, what would you tell her now that she's about to present herself to the community?

Jenny: That she has the potential to go far, that she is ready to go out into the world and do things. I would tell her that it's normal to be afraid, but she's not alone in facing them.

Maria: I would not only tell her that she is ready but that she can be as big and powerful as she wants, she just has to be unapologetically herself. I already see her as a small but international chain. So, Ma deli, you can be massive. Go for it without hesitation.

How do you see Ma deli in a few years?

Maria: We see it as a strong force that doesn't stay in Guanajuato. In 5 years, we will see it in Mexico City as a bigger sister. The idea is for Ma deli to grow and partner with local producers wherever it goes. This way, we always find and work for the community. When Ma deli grows, it's not a matter of if it will, but when; it will grow with the suppliers who accompany it.

What inspired the name Ma deli?

(Maria and Jenny laugh)

Jenny: We could make up something, but honestly, nothing. We looked for something that sounded good, and that's it.

Maria: We just knew that Ma deli, without a name at that time, had to have its own identity. We thought of "La Deli" because it's a delicatessen store, so the name would distinguish it as the good, the right one. But the internet domains were already taken. It was Laura who suggested "Ma deli" finally. It turns out we liked how it looked in the logo, and it's easy to remember, say, and feel. It just made sense.

Jenny: It's also a very feminine name. We have Sebastian on the team, but fundamentally, this project is very feminine; most of us are women, and we liked that Ma deli reflected that. It strengthens who we are, a group of female entrepreneurs.

There is a beautiful vibe inside Ma deli, the family atmosphere that we often seek, here you find it like a hug. When you arrive at Ma deli, you are welcomed by the dreams of its owners; you don't see that everywhere. Feel free to visit them at Presa 97. They always welcome you with pleasure and food!

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